Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – pomoc medyczna w każdym domu
W dniu 25 maja 2021 roku została uruchomiona Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK), czyli bezpłatna pomoc medyczna poza godzinami przyjęć lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Wybierając numer 800 137 200 pacjent może skonsultować swój stan zdrowia bez wychodzenia z domu.
Na czym polega telewizyta w ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu? Kto może skorzystać z tej pomocy? Czy personel obsługujący Teleplatformę Pierwszego Kontaktu ma uprawnienia do wystawiania recept, skierowań lub zwolnień lekarskich?
Odpowiedzi na powyższe pytania znajdą Państwo w niniejszym artykule.
Jak funkcjonuje TPK?
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu oferuje pomoc pacjentom w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, przy braku objawów stanowiących bezpośrednie zagrożenie życia. Porady medyczne udzielane są telefonicznie przez lekarzy, pielęgniarki lub położne. Funkcjonowanie Teleplatformy Pierwszego Kontaktu funkcjonuje na zasadach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej, konsultacje udzielane są jednak tylko przez telefon.
W celu otrzymania pomocy medycznej należy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Komu przysługuje bezpłatna pomoc medyczna?
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu mogą skorzystać osoby posiadające ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz mieszkające w naszym kraju. Połączenie z bezpłatną pomocą medyczną może nastąpić tylko na terytorium Polski.
Telefoniczne porady medyczne realizowane w języku polskim, angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim. Z kolei osoby niesłyszące mogą korzystać ze zdalnej konsultacji w ramach wideoczatu z lekarzem, pielęgniarką lub położną, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.
Jak przebiega rozmowa w ramach TPK?
1. Po wybraniu numeru 800 137 200 pacjent usłyszy komunikat potwierdzający skontaktowanie się z Teleplatformą Pierwszego Kontaktu.
2. Pacjent wybiera język telekonsultacji.
3. W pierwszej kolejności z pacjentem kontaktuje się pielęgniarka lub położna, która rejestruje zgłoszenie, sprawdza ważność uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej, a także ocenia stan zdrowia pacjenta. Po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem, pielęgniarka lub położna może wystawić e–receptę oraz udzielić porady medycznej. W przypadku poważnego uszczerbku na zdrowiu, pacjent zostanie poinformowany o konieczności powiadomienia służb ratownictwamedycznego.
4. W razie konieczności przeprowadzenia pogłębionego wywiadu medycznego, pielęgniarka lub położna przekieruje połączenie do dyżurującego lekarza.
5. Podczas konsultacji z lekarzem pacjent może otrzymać e–receptę, e–skierowanie bądź e– zwolnienie. W przypadku występowania objawów zagrożenia życia i zdrowia, lekarz skieruje pacjenta do najbliższego oddziału nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub zaleci wezwanie służb ratownictwa medycznego.
Jakie świadczenia realizuje personel obsługujący TPK?
Podczas telekonsultacji w ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu pacjent może otrzymać:
- poradę medyczną dotyczącą obecnego stanu zdrowia
- zalecenia dotyczące kontynuacji leczenia
- informację o najbliżej położonych, otwartych punktach medycznych
- e-receptę
- e-skierowanie
- e-zwolnienie lekarskie
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – 7 korzyści zdalnych konsultacji
- kontakt z lekarzem z dowolnego miejsca w Polsce
- brak opłaty za konsultację medyczną (w ramach ubezpieczenia w NFZ)
- możliwość wielokrotnego korzystania z telekonsultacji
- porady dostępne w kilku językach, również w języku migowym
- możliwość natychmiastowego otrzymania recepty lub skierowania
- dostępność lekarza, pielęgniarki i położnej podczas tej samej konsultacji
- udzielenie pomocy w momencie połączenia, bez wcześniejszego umawiania