Ogólnoświatowa pandemia przyczyniła się do rozpowszechnienia użytkowania teleinformatycznych środków łączności również w zakresie medycyny rodzinnej. Leczenie pacjentów placówek medycznych możliwe jest obecnie dzięki wykorzystaniu możliwości telemedycyny. Co wchodzi w zakres telemedycyny i kto może z niej korzystać? Czy telemedycyna jest równie skuteczna co tradycyjne konsultacje lekarskie? 

Poniższy artykuł przedstawi Państwu krok po kroku sposób funkcjonowania telemedycyny w czasie pandemii.

Czym jest telemedycyna? 

Telemedycyna to monitorowanie stanu zdrowia pacjenta za pomocą telefonu bądź urządzenia z dostępem do Internetu. Za pomocą konsultacji telefonicznych czy wideoporad, pacjenci mogą na bieżąco konsultować swój stan zdrowia z lekarzem medycyny rodzinnej bądź lekarzem specjalistą. Co więcej, przesyłanie dokumentacji medycznej drogą elektroniczną pozwala lekarzowi na stały dostęp do historii choroby i indywidualne dostosowanie leczenia do pacjenta.

Teleporady i wideokonsultacje – kto może z nich korzystać?

Celem e-wizyt jest zdalna pomoc wszystkim pacjentom. Z teleporad i wideorozmów mogą skorzystać osoby, które wymagają stałej opieki medycznej, jak również Ci, którzy potrzebują jednorazowej konsultacji swojego stanu zdrowia. Telemedycyna służy również pacjentom rozpoczynającym leczenie u lekarzy specjalistów – w takim przypadku podczas e-wizyty lekarz dokonuje wstępnego rozpoznania, kieruje pacjenta na dodatkowe badania laboratoryjne oraz wystawia e-skierowanie na konsultację z lekarzem specjalizującym się w danej dziedzinie.

Jak wygląda telemedycyna w praktyce?

W przypadku zaobserwowania pogorszenia stanu zdrowia, jak również kontynuacji bądź uzupełnienia dotychczasowego leczenia, pacjent zgłasza chęć konsultacji z lekarzem. 

W Przychodni Sucholeskiej rejestracja na e-wizytę odbywa się telefonicznie, mailowo bądź za pomocą formularza umieszczonego w zakładce Telemedycyna na naszej stronie internetowej. W celu efektywnego świadczenia usług medycznych, personel placówki podaje pacjentom konkretny przedział godzinowy, w którym odbędzie się teleporada bądź wideoporada, aby pacjent mógł się do nich przygotować. W przypadku nieudanego połączenia, lekarz kontaktuje się z pacjentem trzykrotnie. Podczas telekonsultacji lekarz przeprowadza szczegółowy wywiad z pacjentem, monitorując efekty stosowanego leczenia i analizując dotychczasową dokumentację medyczną.

Jeżeli stan zdrowia pacjenta wymaga wsparcia farmakologicznego bądź kompleksowego przebadania, lekarz wypisuje pacjentowi e-receptę lub e-skierowanie do przychodni specjalistycznej. 

Kod dostępu do e-recept bądź e-skierowań lekarz podaje pacjentowi podczas teleporady, dzięki czemu pacjent może niezwłocznie wykupić leki w aptece lub umówić się na wizytę do lekarza specjalisty.

Podczas teleporady lekarz może również wystawić zwolnienie lekarskie, skierowanie na badania laboratoryjne oraz zlecenie na wyroby medyczne.

Telemedycyna – 7 zalet zdalnej medycyny

  1. Kontakt z lekarzem z dogodnego dla pacjenta miejsca – domu, pracy, spaceru
  2. Ustalona godzina telekonsultacji – omijanie czekania w kolejce
  3. Bezpieczny kontakt z lekarzem w okresie pandemii
  4. Bezzwłoczna wstępna diagnoza i konkretne zalecenia w sprawie dalszego leczenia
  5. Natychmiastowy dostęp do e-recept i e-skierowań
  6. Bieżące aktualizowanie dokumentacji medycznej przesyłanej drogą elektroniczną
  7. Możliwość rozmowy z wieloma specjalistami z różnych obszarów medycyny

Telemedycyna w Przychodni Sucholeskiej

Przychodnia Sucholeska oferuje swoim pacjentom szeroki wachlarz usług związanych z telemedycyną – od teleporad po e-recepty. Dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania dokumentacją medyczną, nasi lekarze monitorują na bieżąco historię leczenia pacjenta, co umożliwia stawianie skutecznych diagnoz medycznych. Podczas rejestracji nasz personel przeprowadza wstępny wywiad, dzięki czemu dopasuje termin wizyty z lekarzem zgodnie z potrzebami oraz oczekiwaniami pacjenta. 

E-wizyty są przeznaczone zarówno dla pacjentów zapisanych do naszej placówki, jak i dla osób zewnętrznych, wyrażających chęć konsultacji swojego stanu zdrowia. Przychodnia Sucholeska umożliwia Państwu skorzystanie z teleporady, w ramach której wskazany specjalista kontaktuje się telefonicznie z umówioną wcześniej osobą oraz wideoporady, pełniącej rolę wizyty osobistej, podczas której lekarz prowadzi konsultacje na żywo z pacjentem przy pomocy komputera. 

Nasza przychodnia umożliwia pacjentom zewnętrznym wiele opcji płatności za komercyjną usługę teleporady bądź wideoporady. Opłatę za usługę medyczną mogą Państwo uregulować gotówką, kartą lub zbliżeniowo telefonem, jak również za pomocą jednorazowego przelewu dzięki systemowi e-płatności PayU. 

W Przychodni Sucholeskiej w ramach e-wizyty mogą Państwo porozmawiać z:

  • pediatrą
  • internistą
  • kardiologiem
  • lekarzem medycyny rodzinnej
  • psychologiem
  • dietetykiem

Przychodnia Sucholeska oferuje także kontakt telefoniczny z pielęgniarką, położną i diagnostykiem, którzy pomagają pacjentom naszej placówki dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz wiedzy w zakresie leczenia i usług medycznych.

Jeżeli stan zdrowia pacjenta wymaga fizycznych oględzin, lekarz podczas teleporady poinformuje pacjenta o konieczności wizyty osobistej. W takim wypadku personel Przychodni Sucholeskiej umówi Państwa na indywidualną konsultację z lekarzem w naszej placówce.

Telemedycyna w Przychodni Sucholeskiej działa równie efektywnie co tradycyjna forma wizyt lekarskich. Stosując się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta dbamy o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pandemii Covid – 19.

Serdecznie zapraszamy do kontaktu z punktem rejestracji Przychodni Sucholeskiej w celu skorzystania z szerokiego zakresu usług telemedycyny.