Po początkowym zamrożeniu udzielania zdecydowanej większości świadczeń medycznych – oczywiście poza pacjentami z zagrożeniem zdrowia lub życia – gabinety, przychodnie i kliniki w ostatnich tygodniach wróciły do pracy. Nie oznacza to jednak, że działają bez jakichkolwiek obostrzeń – każda osobista wizyta w placówce musi być poprzedzona kontaktem telefonicznym, a na popularności zyskują również rozwiązania telemedyczne.

Niezależnie od tego, czy mamy zagrożenie epidemiologiczne związane z koronawirusem czy nie – ludzie cały czas chorują, przydarzają im się nagłe urazy czy wypadki, potrzebują recept na przyjmowane przewlekle leki, muszą konsultować się z lekarzami POZ czy specjalistami. Na pewno z powodu epidemii nie można zaniechać leczenia jakichkolwiek chorób. Z drugiej strony – zatłoczone placówki ochrony zdrowia byłyby miejscami podwyższonego ryzyka zarażenia koronawirusem. Z tego względu w czasie pandemii wszystkich pacjentów obowiązują rygorystyczne standardy rejestrowania się na wizyty lekarskie.

Jak zarejestrować się do lekarza w czasie pandemii?

Wytyczne dotyczące zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, jak i porad specjalistów czy innych świadczeń ochrony zdrowia są jednoznaczne – przed osobistą wizytą w placówce konieczny jest kontakt pacjenta drogą telefoniczną lub mailową. Wizyty umawiane są na konkretną godzinę, tak aby unikać przebywania w poczekalni większych grup pacjentów, zmniejszać ryzyko transmisji wirusa SARS-CoV-2, a także dać personelowi czas na zdezynfekowanie gabinetu, powierzchni czy sprzętu medycznego pomiędzy kolejnymi pacjentami. Należy więc zapamiętać – w celu rejestracji na wizytę nie ma co przychodzić do placówki „w ciemno”, ale trzeba koniecznie skontaktować się drogą telefoniczną lub mailową.

Oczywiście warto mieć świadomość, że podczas rejestracji mogą paść pytania o występowanie ewentualnych objawów zakażenia koronawirusem – duszności, kaszel, wysoką gorączkę. Rejestratorka może zapytać także o to, czy pacjent nie przebywa w samoizolacji czy kwarantannie. Placówka może odmówić stacjonarnego przyjęcia takich pacjentów i skierować ich do miejsca dedykowanego osobom chorym/potencjalnie chorym na COVID-19 lub zaproponować świadczenie telemedyczne.

Telemedycyna – nowoczesne rozwiązanie na czas pandemii i nie tylko

Koronawirus sprawił, że niemal z dnia na dzień koniecznym elementem systemu ochrony zdrowia stała się telemedycyna. Podczas konsultacji telefonicznych czy video można otrzymać od lekarza  e-zwolnienie lub e-receptę, omówić z nim wyniki wykonanych badań czy kolejne kroki w diagnostyce/leczeniu danej choroby.

W jaki sposób zarejestrować się na taką wizytę? Również jest potrzebny do tego kontakt z przychodnią, zazwyczaj telefoniczny – w trakcie rozmowy ustala się termin telekonsultacji, a później, określonego dnia o konkretnej godzinie, lekarz kontaktuje się z pacjentem lub odwrotnie.

Jak pracuje rejestracja w czasie koronawirusa?

Warto pamiętać, że koronawirus zmienił także pracę rejestracji w placówkach medycznych – dzięki nowoczesnym technologiom i systemom nie ma konieczności, by rejestratorki pracowały teraz stacjonarnie w placówkach, bo mogą to robić zdalnie w domu. Z punktu widzenia pacjenta jest to o tyle ważne, że udanie się do przychodni w celu zarejestrowania na wizytę może okazać się daremne – jeżeli rejestracja wykonuje swoje obowiązki zdalnie. Dlatego warto zapamiętać, że pierwszym wyborem w kontakcie z placówką powinien być teraz telefon, mail czy formularz kontaktowy na stronie internetowej!