Internetowe Konto Pacjenta to historia zdrowia pacjenta zgromadzona w jednym miejscu. Od 2018 roku system ochrony zdrowia umożliwia pacjentom usystematyzowanie dotychczasowego i planowanego leczenia, pozwalając także na zrealizowanie recepty lub skierowań bez konieczności wizyty w placówce medycznej. Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta? Kto może mieć dostęp do danych medycznych pacjenta?
Niniejszy artykuł napisany w formie przewodnika przybliży czytelnikowi niezbędne kwestie związane z użytkowaniem wirtualnego konta pacjenta.
Czym jest i jak działa Internetowe Konto Pacjenta?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to internetowa platforma służąca do przechowywania i udostępniania danych medycznych pacjentów – przebiegu leczenia, wyników badań, dawkowania leków, wystawionych recept, skierowań oraz zwolnień lekarskich, jak również zaplanowanych terminów wizyt w placówce medycznej.
Internetowe Konto Pacjenta oferuje dostęp do szerokiego spektrum usług i informacji medycznych. Za pomocą wirtualnego konta pacjenta dowiesz się, ile wynosi składka ubezpieczenia zdrowotnego, zapoznasz się z listą dostępnych placówek medycznych, sprawdzisz wysokość refundacji dla wybranych produktów leczniczych, zweryfikujesz co przysługuje pacjentom w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także udzielisz zgody na korzystanie z określonych świadczeń i zabiegów medycznych.
Pacjenci korzystający z Internetowego Konta Pacjenta mogą również na bieżąco weryfikować swój stan zdrowia w czasie pandemii. Po zalogowaniu się na indywidualne konto, pacjent sprawdzi wynik testu na koronawirusa, znajdzie informacje na temat czasu trwania izolacji bądź kwarantanny domowej, pobierze dokument poświadczający o przebywaniu na izolacji lub kwarantannie, znajdzie link do formularza online, który umożliwi kontakt ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, a także zapisze się na szczepienie przeciw Covid-19.
Komu przysługuje korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta?
Z Internetowego Konta Pacjenta może korzystać każda ubezpieczona osoba posiadająca numer PESEL. Warunkiem użytkowania IKP jest potwierdzenie prawdziwości swoich danych osobowych za pomocą tzw. Profilu Zaufanego, czyli cyfrowej e-tożsamości, zapewniającej bezpieczeństwo personaliów pacjenta. Osoby niepełnoletnie powyżej 16. roku życia również mają dostęp do Internetowego Konta Pacjenta, nie mogą jednak decydować o wyborze lekarza rodzinnego, wyrażać zgody na przeprowadzanie określonych zabiegów medycznych ani upoważniać innych osób do zarządzania swoimi danymi.
Internetowe Konto Pacjenta – rejestracja w 3 prostych krokach
Krok 1: Załóż Profil Zaufany zdalnie lub w urzędzie
Profil Zaufany to elektroniczny podpis potwierdzający tożsamość pacjenta.
Klienci następujących banków: T-Mobile Usługi Bankowe, PKO Bank Polski, Inteligo, Santander, Pekao, mBank, ING, Milenium oraz Alior Bank mogą założyć Profil Zaufany poprzez zalogowanie się na swoje konto, uzupełnienie formularza zakładania Profilu Zaufanego na stronie danego banku, a następnie wysłania go bezpośrednio z konta bankowego.
Kolejną opcją założenia Profilu Zaufanego jest potwierdzenie tożsamości w systemie Envelo Poczty Polskiej. W tym celu należy zalogować się na stronie www.envelo.pl/profil-zaufany-epuap, założyć konto na platformie a następnie udać się do najbliższego punktu Poczty Polskiej z dowodem osobistym bądź paszportem.
Profil Zaufany można stworzyć także poprzez rejestrację na stronie www.pz.gov.pl. Klikając przycisk ,,Zarejestruj się” pacjent przechodzi do formularza online, w którym podaje swoje dane osobowe. Następnie na podany w formularzu numer telefonu użytkownik otrzymuje SMS z kodem autoryzacji. Po wpisaniu kodu należy potwierdzić zdalne złożenie wniosku o utworzenie Profilu Zaufanego. Ostatnim krokiem jest osobista weryfikacja wniosku za pomocą dowodu osobistego lub paszportu w punkcie potwierdzającym (oddziale NFZ, urzędzie gminy, urzędzie skarbowym) w ciągu 14 dni od momentu rejestracji. Lista wszystkich punktów potwierdzających znajduje się na stronie www.pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList.
Krok 2: Zaloguj się na Internetowe Konto Pacjenta
Jeżeli tożsamość pacjenta została potwierdzona, pacjent może wykorzystać Profil Zaufany do uzyskania dostępu do swojego konta. Klikając przycisk ,,Zaloguj się” na stronie https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta, pacjent uzupełnia pola podając nazwę użytkownika lub adres e-mail oraz hasło bądź wybiera logotyp swojego banku i loguje się danymi do konta bankowego.
Do Internetowego Konta Pacjenta można zalogować się także za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną czyli e-dowodu.
Krok 3: Korzystaj z możliwości, jakie daje Internetowe Konto Pacjenta
Po uzyskaniu dostępu do konta i prawidłowym zalogowaniu, pacjent może między innymi zarządzać historią swojego zdrowia, przeglądać zrealizowane lub zaplanowane wizyty lekarskie oraz sprawdzać i pobierać wystawione recepty, skierowania oraz zwolnienia lekarskie.
Internetowe Konto Pacjenta umożliwia również pacjentowi nadanie pełnomocnictwa bliskiej osobie, lekarzowi, pielęgniarce, farmaceucie, przychodni lub szpitalowi do użytkowania konta, dostępu do historii leczenia oraz danych medycznych. Po zalogowaniu na konto, w zakładce ,,Uprawnienia” pacjent uzupełnia dane pełnomocnika, podając zakres i czas uprawnień. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w każdym momencie.
Dlaczego warto założyć Internetowe Konto Pacjenta? 10 korzyści użytkowania Internetowego Konta Pacjenta
Internetowe Konto Pacjenta umożliwia swoim użytkownikom:
- odbiór e-recepty bądź e-skierowania SMS-em lub e-mailem
- zrealizowanie e-recepty w dowolnej aptece z zachowaniem przysługujących zniżek
- udostępnienie danych medycznych zaufanej osobie lub opiekunowi medycznemu
- dostęp do informacji medycznych swoich dzieci do czasu ukończenia 18. roku życia
- zdalną realizację następnej e-recepty w przypadku choroby przewlekłej bądź po konsultacji z lekarzem
- złożenie wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
- wybór lekarza rodzinnego w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
- zmianę pielęgniarki bądź położnej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
- sprawdzenie wyniku testu na Covid-19
- dostęp do informacji o czasie trwania izolacji bądź kwarantanny domowej
Internetowe Konto Pacjenta zsynchronizowane z systemem Przychodni Sucholeskiej
W trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo, Przychodnia Sucholeska realizuje założenia systemu e-zdrowie od początku trwania pandemii koronawirusa. Nasz system teleinformatyczny jest kompatybilny z Internetowym Kontem Pacjenta, co pozwala na zwiększenie szybkości i efektywności procesu opieki zdrowotnej. Lekarze Przychodni Sucholeskiej na bieżąco aktualizują dane medyczne, aby pacjent miał stały i kompleksowy dostęp do postępu leczenia oraz wszelkich świadczeń medycznych.
Personel Przychodni Sucholeskiej zachęca pacjentów do założenia Internetowego Konta Pacjenta i skorzystania z szerokiego wachlarza możliwości tej platformy. Chętnie służymy Państwu pomocą, w razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z punktem rejestracji Przychodni Sucholeskiej.