Zagrożenie epidemiologiczne związane z koronawirusem sprawiło, że niemalże z dnia na dzień koniecznością w sektorze ochrony zdrowia stały się świadczenia telemedyczne. Jak się jednak okazuje, niosą one ze sobą wiele korzyści dla placówek, lekarzy i przede wszystkim dla pacjentów – nie tylko w okresie pandemii.

Telemedycyna to różnego rodzaju świadczenia, usługi i rozwiązania, które umożliwiają dbanie o zdrowie pacjenta bez konieczności osobistego kontaktu z lekarzem, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do rozwiązań telemedycznych zaliczają się dobrze już znane w naszym kraju e-zwolnienia lekarskie oraz e-recepty, a także e-skierowania, które już wkrótce również staną się obowiązkowe.

W czasie zagrożenia epidemiologicznego związanego z koronawirusem właściwie z dnia na dzień koniecznością w polskiej ochronie zdrowia – zarówno prywatnej, jak i publicznej – stały się telekonsultacje. Są to po prostu zdalne konsultacje pacjenta z lekarzem, bez konieczności osobistego stawiania się w placówce. Mogą one mieć formę rozmowy telefonicznej, videokonsultacji albo wymiany wiadomości tekstowych za pomocą chatu. Niekiedy telekonsultacje odbywają się poprzez darmowe, ogólnodostępne platformy i komunikatory internetowe. Nie jest to do końca sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie, więc na popularności zyskują dedykowane temu systemy, np. takie jak Medidesk, który łączy w sobie platformę do przeprowadzania telekonsultacji oraz system do zarządzania ruchem telefonicznym w placówce.

Oczywiście należy mieć świadomość, że telemedycyna to także instalowane w urządzeniach mobilnych aplikacje medyczne czy innowacyjne urządzenia, które zdalnie monitorują ciśnienie, przesyłają dane lekarzom, a nawet wykonują badania.

Telemedycyna – dlaczego warto?

W dobie pandemii koronawirusa największą zaletą rozwiązań telemedycznych – a zwłaszcza telekonsultacji – wydaje się ich bezpieczeństwo. Pacjent może skontaktować się z lekarzem bez konieczności wychodzenia z domu, podróżowania do przychodni, pobytu w niej, osobistego kontaktu z pracownikami czy innymi pacjentami. Chroniony przed potencjalnym zakażeniem jest także personel placówki. Nie ma lepszego sposobu, by ograniczać rozwój pandemii koronawirusa.

Poza bezpieczeństwem, bardzo ważnym aspektem rozwiązań telemedycznych jest ich wygoda. Nie każda kwestia wymaga osobistej wizyty pacjenta w placówce – w trakcie telekonsultacji lekarz może bez przeszkód wystawić e-receptę na przyjmowane przewlekle leki, zapoznać się z wynikami badań czy zdiagnozować powszechnie występujące choroby. Dla pacjenta to komfort i niewątpliwa oszczędność czasu.

Telemedycyna i telekonsultacje sprawiają też, że świadczenia zdrowotne stają się bardziej dostępne dla wszystkich pacjentów. Dla wielu osób – starszych, niepełnosprawnych, niezmotoryzowanych – podróż do przychodni bywa bardzo trudna, niekiedy nawet niemożliwa. Nowoczesne narzędzia i systemy do telekonsultacji sprawiają, że mogą skonsultować się z każdym specjalistą, nawet przyjmującym w placówce na drugim końcu Polski.

Teleporady dla pacjentów dostępne są w naszej Przychodni Sucholeskiej – zapewniamy bezpieczeństwo, komfort oraz możliwość konsultacji zdalnych ze wszystkimi naszymi specjalistami. Zadzwoń do nas i zapytaj o szczegóły!