Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – pomoc medyczna w każdym domu

W dniu 25 maja 2021 roku została uruchomiona Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK), czyli bezpłatna pomoc medyczna poza godzinami przyjęć lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Wybierając numer 800 137 200 pacjent może skonsultować swój stan zdrowia bez wychodzenia z domu.

Na czym polega telewizyta w ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu? Kto może skorzystać z tej pomocy? Czy personel obsługujący Teleplatformę Pierwszego Kontaktu ma uprawnienia do wystawiania recept, skierowań lub zwolnień lekarskich?

Odpowiedzi na powyższe pytania znajdą Państwo w niniejszym artykule.

Jak funkcjonuje TPK?

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu oferuje pomoc pacjentom w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, przy braku objawów stanowiących bezpośrednie zagrożenie życia. Porady medyczne udzielane są telefonicznie przez lekarzy, pielęgniarki lub położne. Funkcjonowanie Teleplatformy Pierwszego Kontaktu funkcjonuje na zasadach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej, konsultacje udzielane są jednak tylko przez telefon.

W celu otrzymania pomocy medycznej należy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200. Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:

  •  od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia
  •  w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.

Komu przysługuje bezpłatna pomoc medyczna?

Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu mogą skorzystać osoby posiadające ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz mieszkające w naszym kraju. Połączenie z bezpłatną pomocą medyczną może nastąpić tylko na terytorium Polski.

Telefoniczne porady medyczne realizowane w języku polskim, angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim. Z kolei osoby niesłyszące mogą korzystać ze zdalnej konsultacji w ramach wideoczatu z lekarzem, pielęgniarką lub położną, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Jak przebiega rozmowa w ramach TPK?

1. Po wybraniu numeru 800 137 200 pacjent usłyszy komunikat potwierdzający skontaktowanie się z Teleplatformą Pierwszego Kontaktu.

2. Pacjent wybiera język telekonsultacji.

3. W pierwszej kolejności z pacjentem kontaktuje się pielęgniarka lub położna, która rejestruje zgłoszenie, sprawdza ważność uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej, a także ocenia stan zdrowia pacjenta. Po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem, pielęgniarka lub położna może wystawić ereceptę oraz udzielić porady medycznej. W przypadku poważnego uszczerbku na zdrowiu, pacjent zostanie poinformowany o konieczności powiadomienia służb ratownictwamedycznego.

4. W razie konieczności przeprowadzenia pogłębionego wywiadu medycznego, pielęgniarka lub położna przekieruje połączenie do dyżurującego lekarza.

5. Podczas konsultacji z lekarzem pacjent może otrzymać ereceptę, eskierowanie bądź e– zwolnienie. W przypadku występowania objawów zagrożenia życia i zdrowia, lekarz skieruje pacjenta do najbliższego oddziału nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub zaleci wezwanie służb ratownictwa medycznego.

Jakie świadczenia realizuje personel obsługujący TPK?

Podczas telekonsultacji w ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu pacjent może otrzymać:

  •  poradę medyczną dotyczącą obecnego stanu zdrowia
  •  zalecenia dotyczące kontynuacji leczenia
  •  informację o najbliżej położonych, otwartych punktach medycznych
  •  e-receptę
  •  e-skierowanie
  • e-zwolnienie lekarskie

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu – 7 korzyści zdalnych konsultacji

  •  kontakt z lekarzem z dowolnego miejsca w Polsce
  •  brak opłaty za konsultację medyczną (w ramach ubezpieczenia w NFZ)
  •  możliwość wielokrotnego korzystania z telekonsultacji
  •  porady dostępne w kilku językach, również w języku migowym
  •  możliwość natychmiastowego otrzymania recepty lub skierowania
  •  dostępność lekarza, pielęgniarki i położnej podczas tej samej konsultacji
  •  udzielenie pomocy w momencie połączenia, bez wcześniejszego umawiania